Thursday 25 October 2012

A Laoszi Nepi Demokratikus Koztarsasag

Rizsfold Konglor-ban
Az orszag

Laosznak nincs tengerpartja, nincs sok latnivalo se, de megis kellemes hely. Az orszagnak 3.5 km vasuthalozata van, es a fovarosban van egy ujonnan epult bevasarlokozpont, ahol mozgolepcso is van.

Az orszagon keresztulfolyik a Mekong, egeszen a deli hatarig hajozhato, ahol is a vizesesek miatt nem lehet tovabbmenni Kambodzsaba. A folyo eleg koszos, az embernek nem jutna eszebe furdeni benni, bar a helyiek mind abban furdenek. Eszakon hegyek vannak, delen tobbnyire siksag.

Az emberek

A lakossag 80%-a falukban es tanyakon el, tobbseguk nem rendes hazakban, hanem fabol eszkabalt kis kunyhokban. Az egesz orszag ugy nez ki, mintha egy halom fiatal elindult volna kempingezni, es ugymaradtak volna. A hazak nagy resze a varosokban es a falvakban is olyan, hogy a nappali az utca fele teljesen nyitott. Estenkent ott ucsorognek a hazak elott, sutnek valamit, egyutt iszogatnak a szomszedokkal, es jol erzik magukat.

Egy atlag laoszi harom evet jar iskolaba, a tanarok atlag ot evet. Szinte majdnem mindenki a mezogazdasagban dolgozik, es szinte mindenki rizst termeszt.

A laoszi emberek nagyon egyszeruek, nekunk valahogy ugy tunt, hogy soha nem gondolkoznak egy lepesnel jobban elore. Ha peldaul valaki megall a motorjaval, siman az ut kellos kozepen hagyja. A tobbi motoros meg autos szepen kerulgeti. Ha valaki megis szova teszi, akkor kicsit elszegyelli magat, hogy neki eszebe se jutott, hogy az ott nem jo helyen van, es szepen arrebb tolja..

Nagyon sokaig ugy gondoltuk, hogy a laoszi emberek nagyon kedvesek a kulfoldiekkel, bar mikor helyi buszon utaztunk, talalkoztunk par emberrel, akik nem voltak kedvesek. Ekkor eszunkbe jutott, hogy lehet hogy csak azok kedvesek, akiknel a penzunket hagyjuk, peldaul a szallodakban, ettermekben, stb. De aztan vegulis megis arra jutottunk, hogya laoszi emberek eleg kedvesek.

Kaja

A laosziak foleg rizst esznek. Lattunk olyan helyet egy piacon, ahol tobb mint negyven fajta rizst lehetett kapni. Esznek meg tesztat is, meg van par helyi kajajuk, igazabol elegge hasonit a laoszi konyha a thai-hoz. Ami viszont eleg erdekes, hogy barmilyen kis falu barmilyen kis eldugott kifozdejerol is legyen szo, mindenhol lehet kapni friss ropogos bagettet, es La Vache Qui Rit haromszog sajtot. Nagyjabol ennyi nyoma maradt annak, hogy francia gyarmat volt Laosz.

Ital

A helyi sor, az orszag nagy buszkesege a Beer Lao. Meglepoen finom, es szinte mindenhol lehet kapni. A helyiek jegkockaval isszak. 250 Ft-ba kerul kb egy 6.5 dl-es uveg.

Szallas

Atlagosan Laoszban 15 USD-t koltottunk szallasra, es legtobbszor az atlagon feluli szallasokat valasztottuk. Szinte mindig szep, tiszta szobat kaptunk ezert a penzert, sajat furdoszobabal es wifi-vel. Egy-ket aprosagtol eltekintve, mint peldaul egy orias pok a furdoben, szinte soha semmi problema nem volt a szallasokkal.

Kave

Roppant nehez jo kavet talalni ezen a kornyeken, de ez a tema meger majd egy kulon bejegyzest egyszer.

Mi

Mi osszesen 22 napot toltottunk itt, vegigutaztuk az orszagot az eszaki csucsketol a deli-ig es nagyon jol ereztuk magunkat.